Før vi setter igang

Som en liten fortsettelse av gårsdagens blogginnlegg (som du kan lese her), tenkte jeg at jeg skulle skrive litt generelt rundt hva jeg tenker og gjør.

Man kan fylle opp alle kjøkkenskap med duppeditter og kjøkkenutstyr, men jeg mener det ikke skal være nødvendig for å få igang et kosthold der man lager mye fra bunnen av. Ikke for det; jeg digger duppedittene og kjøkkentingene jeg har kjøpt opp igjennom, men gud bedre det har vært endel bomkjøp også, Du vet, de tingene du kjøper som bare blir stående innerst i skapet og bare tar opp plass.
For min del er det noen ting jeg har investert i;

Kjøkkenvekt – jeg har en digital kjøkkenvekt som er verdt sin vekt i gull (pun intended). Den gjør hverdagen min enklere, rett og slett. Ikke var den spesielt dyr heller.
Gode kniver – jeg har to kniver som jeg digger vilt og hemningsløst. Den ene er en grønnsakskniv, og den andre en sushi/fileteringskniv (yaganiba) – begge fra Masahiro Men! Den gode trofaste Fiskarskniven har ikke blitt pensjonert av den grunn, heller ikke den fra IKEA. Det viktigste er uansett at knivene du bruker er skarpe og lette å håndtere.
Støpejernsgryte – etter mange års lengting og sikling gikk jeg til innkjøp av en Le Creuset støpejernsgryte for et par år siden. Det svei litt i lommeboka, men jeg har ikke angret. Jeg bruker den ganske ofte; til supper, gryteretter og ikke minst til steking i ovnen.
Stavmikser – suppe? Zoomzoom – ferdig! Hummus? Zoomzoom – ferdig! Salsa? Zoomzoom- ferdig! Bare for å nevne noen.

For å være helt ærlig så har jeg ikke investert i stavmikser´n, den fikk jeg til bursdagen min av gubben 😀

Så over til dette med alle disse grønnsakene man skal ha i seg. En ting jeg syns er ekstremt kult er at veiing (ja, det skrives sånn, jeg sjekka) av mat har fått en helt annen dimensjon. Som mange andre har jeg prøvd å spise etter kaloriinnhold der du veier maten og regner ut hvor mange kalorier du får lov til å putte i deg. Derfor ga det meg en ganske kul tilfredstillelse når jeg skulle veie grønnsakene for å være sikker på at jeg fikk nok gram. Dess høyere tall dess bedre! Det var ganske kult! Jeg er ikke så nøye på hvor mange gram det blir av hver grønnsak, jeg bare setter en bolle oppå vekta, slår på vekta og så lemper oppi de grønnsakene jeg vil bruke til det jeg lager.
Jeg tror variasjon er veldig viktig, hvertfall for min del. Jeg kan fort gå litt lei, men har en sterk tro på at bare jeg holder ut lenge nok vil det bli en vane og dermed automatisert. Det å ta avgjørelser tar faktisk en god del mental energi, men etterhvert som ting blir til vane slipper man å bruke noe særlig energi på det. Det finnes en helt FANTASTISK bok som handler om selvdisiplin skrevet av Agnes Ravatn; Operasjon Sjølvdisiplin. Ikke bare har den en hel haug med gode innspill og tips, men den er også hysterisk morsom!
Uansett; planlegging is key. Det er mange gode grunner til å planlegge en ukesmeny; man kaster mye mindre mat fordi man kan handle smartere, som igjen er hyggelig for miljøet og ikke minst for lommeboka. Også dette med selvdisiplinen; hvis du allerede har bestemt på forhånd hva du skal lage eller spise så er sjansen for at du ender opp med tjafsmat mindre. Søndager er planleggingsdager; da setter jeg opp handleliste og ukesmeny.

To ting som har endret seg; vi spiser en mye mer gjennomtenkt frokost (som oftest grønnsakssuppe) og nå kan vi spise dessert hver dag, mer om dette en annen dag. Win-win!

 

 

 

 

 

Leave a Reply

