5 om dagen? Altfor lite!

Forskere ved Imperial College i London gikk ut i februar og sa at 5 porsjoner frukt og gr√łnnsaker pr dag er bra, men 10 om dagen er brutalt mye bedre.

Ved √• √łke inntaket av frukt og gr√łnt fra 5 til 10 s√• man en drastisk √łkning i forebygging av hjerteinfarkt, slag, for tidlig d√łd, diabetes, noen typer kreft osv. Hele saken, med link til studien finner du her, men dette er saken i et n√łtteskall;

Det er kjempefint hvis vi spiser 5 porsjoner frukt og gr√łnt hver dag, men d√¶vven steike s√• mye bedre det blir hvis vi spiser 10.

Så hvor mye er egentlig en porsjon? Svaret er 80 gram. Det kan være alt fra en halv gulrot, et lite eple, pære osv. Tilsammen blir 10 om dagen 800 gram.

Woooh, det h√łres mye ut ikke sant? Og det er egentlig ganske mye for noen. Mange av oss er vant med at kj√łtt eller fisk er hovedingrediensen i et m√•ltid, men skal vi ha i oss 800 gram pr dag m√• vi tenke litt annerledes. For det er jo absolutt gjennomf√łrbart!

Fremover skal jeg pr√łve s√• godt jeg kan √• vise hvordan jeg og gubben f√•r tr√łkt i oss 800 gram frukt og gr√łnt hver dag. Det er ikke alle dager vi lykkes, men man lykkes hvertfall ikke hvis man ikke pr√łver ūüôā

skjermbilde-2017-03-03-kl-12-28-44

 

 

Advertisements

One thought on “5 om dagen? Altfor lite!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s