Helena gjør ting hun ikke kan!

Jeg er ingen baker, og for å være helt ærlig så synes jeg at baking er litt skummelt. Elte for lite, elte for mye, for varmt vann og drepe gjæren, steke for lenge eller steke for lite. Men gudskjelov finnes det helt enkle oppskrifter for oss bake-analfabeter. Og som min gode kollega Mona så diplomatisk sa; “Helena, havreflarn kan til og med du få til!”


Havreflarn
img_2599

75 gram smør
100 gram havregryn
1 egg
125 gram sukker
1 ts bakepulver

Smelt smøret i en kjele og rør inn havregrynene.
Egg og sukker visper du til eggedosis. Husk at du ikke skal spise opp eggedosisen når den er ferdig.

Ha bakepulver og “havregrynssmøret” oppi eggedosisen mens du blander det sammen.
So far so good!

 

Stekeovnen: 200 grader

Finn frem stekebrett/langpanne og legg på bakepapir. Det som er greia med havreflarn er at de flyter ut mens de steiker, så ta bare 1 ts røre pr flarn og la det være god plass mellom hver. Jeg stekte et “prøvebrett” bare for å se hvor mye de kom til å flyte utover.

 

Stekes midt i ovnen i ca 6-7 minutter, MEN! Det kommer veldig an på ovnen, og gud hjølpes det går fort på slutten. Jeg satte alarmen på 5 minutter og så satt jeg foran ovnen til de ble ferdige. Tok ca 2 minutter, så 7 minutter tilsammen. De blir svidd på null komma niks, og det er veldig greit med visuell sjekk fremfor å stole på steketid og klokka.

De er myke når du tar dem ut av ovnen, så la de avkjøles litt mens de fremdeles ligger på stekebrettet.

img_2609

Mona! Du fikk rett! Æ kain bake! xD

Leave a Reply

