Tilbake til 90-tallet! Men hva har skjedd med kinakålen?

TV2 har i det senere sendt reprise av “Alle tiders måltid“der en familie på fire får en smak av hva de spiste fra 1920 og frem til idag. Ganske genialt egentlig! Jommen mye rart som var helt vanlig kost her til lands for bare 90 år siden! I helgen så jeg en episode der de hadde kommet seg frem til 90-tallet, and ´lo and behold! Kinakålen! Hysterisk! Det var jo en periode der salat betydde kinakål. Tanken på at annet type bladverk kunne brukes til salat var jo utenkelig. Salat = kinakål. Ferdig med det.

Selvfølgelig fikk jeg craving på kinakål og Thousand Island, og idag fikk jeg endelig oppfylt drømmen om 90-talls salaten.

Men.

Hva i alle dager har skjedd med kinakålen? kinakaal-nett
Jeg husker den sånn her.
Fin og grønn! Og tydelig forskjell på de grønne bladene og den hvite knasende delen. Ser jo digg ut!

 

 

img_2561

… dette var det jeg fikk. Jeg mener, kom ån! Å kalle det en blek utgave av det jeg kaller kinakål er jo å ta for svakt i! Hva skjedde? Ble kinakålen sur og vonbroten fordi de fleste av oss har gått videre til mere eksotiske slag som isberg, hjertesalat, ruccola, rapid og feld? Typ “Nei! Gidder ikke! Vil de ikke ha meg så skal jeg joggu sørge for at de holder seg unna og!”? Oh well.

Det ble nå en slags salat allikevel. Kinakål, miniplommetomater, agurk, kokt skinke, mais og paprika. Og Thousand Island, selvfølgelig.

 

img_2562

 

 

 

Leave a Reply

