Salat er godt året rundt

Salat forbinder de fleste (meg selv inkludert) med vår og sommer. Det er ikke helt uvanlig på høsten heller, med sesongens gode råvarer. Men salat i desember er kanskje å dra den litt langt? Vel, jeg er til en viss grad enig. Varmende mat er ganske digg på kalde desember dager, men det er jul snart. Og jeg veit at de eventuelle idéene jeg måtte finne på å ha om hva som er sunt og ikke, flyr fort ut døra så fort vi bikker 23. desember (herregud jeg gleder meg!). Men altså; jeg tenker at det skader vel kanskje ikke å tenke litt sunt nå før jul, og ikke hoppe rett i ribbefettet og medisterpølsene riktig enda.

Oh man. Nå tenker jeg kun på ribbe. Og medisterkaker. Og innmatpølse, og finpølse! Surkål og poteter! *rumlerumle*

Nei nå må jeg ta meg sammen! Salat var planen idag, og salat ble det  🙂
 

Kyllingsalat med superenkle hvitløksscones

Sconesene tar lengst tid, siden de skal stekes i ca 10-12 minutter, så begynn med de.

4 hvitløkscones
100 gr hvetemel
67 gr sammalt hvetemel
1 ts bakepulver
0,5 ts salt
25 gr smør
2-3 hvitløksfedd, pressa eller hakka
1 dl melk

Sett stekeovnen på 250 grader.
Bland det tørre. Mos hvitløken litt inn i smøret sånn at det blander seg. Smuldre så smøret inn i det tørre. Så heller du i melka og blander godt. Bruk henda! Da blir du fort ferdig.
Del i fire små boller og legg på et stekebrett. Pensle med litt melk på toppen, og smekk inn ovnen. Sett timer´n på 10 minutter i første omgang, men 12 minutter er som regel spot on.

Oooog mens sconesene steiker;

Kyllingsalatfab091e8-dc40-4cdd-a222-7d151a65ccee
200 gr strimla kylling
Salat (jeg brukte babyleaf)
Cherrytomater eller mini plommetomater
0,5 gul paprika, kutta
5 cm agurk, kutta
Soltørka tomater
2 vårløk, kutta
1 ss pinjekjerner

Stek kyllingen, kutt opp grønnsakene, ha i bolle – ferdig!

Jeg stekte kyllingstrimlene i litt olje og krydder fra Oliviers&co, men gode gamle salt & pepper fungerer jo alltid.
Vi brukte olje og balsamico, men bruk den dressingen du vil. Bare ikke drukne salaten i den. Det skal være salat med dressing, ikke omvendt :p

 

Leave a Reply

