Gulrot- & ingefærsuppe

Det er ikke så lett å henge med i svingene når det gjelder temperaturen ute. I helga var det nesten vår, mens idag ble det småkaldt igjen. Ikke noe å gjøre med det, men det er en veldig god unnskyldning for å lage en varmende suppe 🙂

Til 2 pers;

2 gulrøtter, skjært i biter/skiver
1 potet (eller to små), skjært i biter
2 stenger stangselleri, skjært i biter
0,5 løk2 hvitløksfedd
1,5 kube grønnsaksbuljong
Ca 7 dl vann
Ca 6 gram ingefær, hakka

img_2405
Stek alle grønnsakene (IKKE ingefæren) i litt olje i gryta før du heller oppi vannet og buljongen. Jeg vet det er vanlig å skrelle gulrot og potet, men det gidder jeg aldri. Næringen til poteten sitter jo i skallet, og gulrøttene har ikke særlig skall å snakke om. Og det skal jo kokes mørt uansett.
La grønnsakene koke i ca 20 minutter, og SÅ kan du ha oppi ingefæren. Gi suppa noen runder med stavmikser´n – du bestemmer selv hvor rustikt du eventuelt vil ha den. Vil du ha en helt jevn suppe kan det være en idé å sile den.

Husk å smake på suppa!
Mangler den noe?
Litt salt?
Pepper?

Jeg gir som regel suppa et nytt lite oppkok etter mosinga. En dært rømme på toppen funker veldig bra for den som vil ha 🙂

img_2406
Juleduken er på plass!!
(Edit: som jeg selvfølgelig klarte å søle suppe på. Jula gikk fort over i år.)

Siden jeg allikevel har kjøpt gulrøtter og stangselleri, blir det spaghetti bolognese til middag i morra. I de 20 minuttene suppa skal koke kutter jeg like greit grønnsakene til den imens. Putt det i en boks, sett i kjøleskapet. Tid spart 🙂

Leave a Reply

