Mock chana masala

“Mock” i denne sammenhengen betyr “etterligning”, så dette er altså en slags chana masala, meeeen ikke helt.

Dette er så lettvint at det nesten er flaut. Jeg skulle veldig gjerne si at “Ja nei, jeg har overskudd til å lage ALL mat fra bunnen jeg, uansett hva det er!”, men jeg har lært at det er stygt å juge.

Chana på indisk betyr kikert, og chana masala er altså en indisk rett med kikerter og masala saus. Her til lands er vi mest kjent med tikka masala brukt til kylling, og denne gangen lot jeg gode gamle Uncle Ben lage en tikka masala-saus for oss.
Så var det bare å koke ris (til og med boil in bag – her går det helt til hundene!), og mens den brukte 10 minutter på å bli ferdig, helte jeg vannet av de hermetiske kikertene og varmet de i sausen i en liten kjele. Schmikk-schmækk-ferdig. Rømme ved siden av.

 

img_2360

 

Kikerter er kanskje litt nytt for mange, men det er mange gode grunner til å kaste innpå denne belgfrukten. Den er rik på blant annet folat, fosfor, jern, magnesium og mangan, er kolestrolsenkende og gir stabilt blodsukker. Flott, ikke sant! Og det er faktisk godt også! Litt uvant i begynnelsen, men det går seg til 🙂

2 thoughts on “Mock chana masala

Leave a Reply

