Nøtterino!

Okei, så er ikke nøtterino et ord, men det var enten “nøtterino” eller et særs dårlig ordspill. Jeg sparte dere for ordspillet.
You´re welcome.

Men ja! Nøtter! Nøtter er digg, godt og sunt i fornuftige mengder. Man trenger ikke gjøre noe med de for at de skal være gode på smak, men innimellom er det ålreit å variere littegrann. Idag endte jeg opp med å steke de litt i ovnen på 180 grader i ca 10-15 minutter. Jeg skal innrømme at de kanskje var i ovnen bittelitt lengre enn de behøvde, men det er jo sånn man blir kjent med en ny ovn. Greia er at når det begynner å lukte godt så er det like før de er ferdige. Du ser det også på fargen – gyllen = flott!

img_2356

Valnøtter, mandler og cashew!
Skal du steke i større volum av gangen kan det være greit å steke en type av gangen. Spesielt hvis størrelsene er veldig forskjellige. Jeg vet mange skolder (fjerner skallet) på mandlene, men det gjør ikke jeg. Syns det smaker godt med skallet på.
Cashew´ene er usalta. Vil du krydre nøttene er det best å gjøre det etter stekinga. Oppskrift på det kommer senere!

 

 

img_2357

 

Jeg liker å ha en skål med nøtter stående framme, utrolig lettvint hvis du er skikkelig-skikkelig sulten og det er 1 time igjen til mat.
Innimellom (når jeg husker det) tar jeg med nøtter på jobb også, til mellommåltid, sammen med tørka tranebær og/eller rosiner.

Namnam 🙂

 

 

 

Visste du forresten at valnøtter har masse Omega-3 og er bra for topplokket? Winning!

 

 

 

 

 

Leave a Reply

