Laks´n´stuff!

Laks er digg, og jeg har en halv kålrot liggende i kjøleskapet. Jeg hater å kaste mat og for å ikke vente for lenge, blir det altså kålrot til laksen.

Jeg banner i kirka rett som det er, og nå skal jeg gjøre det igjen. Jeg ovnssteker alltid frossen laks uten å tine den først. Og før du fnyser av det, så prøv det sjøl. Det funker faktisk helt fint! Vil du ha 110% perfekt laks så kjøper du uansett ikke frossen laks, da kjøper du fersk. Men jeg lover; det går fint an å steke frossen laks i ovnen.

Så jeg slenger ovnen på 220 grader, tar opp laksen (filet), krydrer, har på litt olje og slenger den i stekeovnen når den er varm nok. Som regel holder det med 25-30 minutter, men hold et øye med den. Når den ser skikkelig digg ut er den ferdig.
Til krydder bruker jeg ofte urtesalt til fisk fra Oliviers & co som ser sånn ut;
skjermbilde-2016-11-09-kl-19-24-51Og nei, jeg er ikke sponsa, men hvis noen i Oliviers & co tilfeldigvis ramler over det her; YES PLEASE! xD xD

Halv kålrot i terninger kokt møre – jeg kokte de i wokpanna jeg skal steke det i (større kokeflate)
Halv chili, hakka
9 gr (tydeligvis) ingefær, hakka
2 ts honning
Smør

– se linken under for oppskrift 🙂

fullsizerender

Kun kålrot aleine som seg sjøl kan bli litt kjedelig, så jeg prøver meg på Lise Finckenhagens oppskrift på honningstekt kålrot med chili og ingefær. Siden vi er 2 stykker halverte jeg oppskriften, og jeg er litt usikker på hvor mye ingefær jeg endte opp med (tok det jeg hadde igjen – målte kjapt på kjøkkenvekta = 9gr!).

Dom; dævven! Det ble utrolig bra! Jeg var litt redd for at kålrota skulle bli for søt med honningen, men det ble den overhode ikke. Bare et hint sødme som ble veldig bra med ingefæren! Og det passet veldig godt sammen med laksen 🙂

Anbefales!

Leave a Reply

