Pasta med hjemmelaget tomatsaus

Det finnes utrolig mange måter å lage en pastasaus på, og alle har sine små triks og knep som gjør sausen til ens egen.

unsplash_geo_darwin

Under er min grunnoppskrift. Jeg skriver “grunnoppskrift” fordi den har en tendens til endre seg for hver gang jeg lager den, men dette er som regel utgangspunktet.

Til 2,5 porsjoner;

0,5 løk, hakket
2 hvitløksfedd, knust/hakket
200 gr kjøttdeig/kjøtt
1 boks hermetiske tomater
ca 0,5 boks vann (bare fyll opp boksen tomatene var i)
0,5 buljongterning
Oregano og/eller basilikum (det du har)

Stek løken myk i gryta, og tilsett hvitløken etterhvert.
Stek så kjøttdeigen sammen med løken, og hell over de hermetiske tomatene.
Fyll opp den tomme boksen med vann som du også heller over i gryta. Sleng oppi en buljongterning og rør rundt.
Hvis jeg har fløte i kjøleskapet, så hender det jeg har oppi en klunk med det også.Krydre med det du vil/har (oregano og/eller basilikum) og la det putre uten lokk i ca 10 minutter.
Det er ingen vits i å salte – buljongen er som regel salt nok.

Etter at sausen har putra i ca 10 minutter kan du sette igang med fullkornspastaen*. Det er selvfølgelig valgfritt om du vil pøse på med pasta eller ikke, men bare husk at 1 porsjon pasta egentlig er 40 gram tørr pasta.

Når pastaen er kokt er antagelig sausen ferdig også 🙂

pastatomatsaus

* jeg vet fullkornspasta er skummelt for mange, men det er faktisk fryktelig lite farlig. Det smaker omtrent det samme, og du blir litt mettere litt lengre. Win-win!

Leave a Reply

