Mandag 7. november 2016

En ting er kulde. Vi tåler fint at det er litt kaldt ute, men joggu er det kjipt når det er kaldt OG surt. Men vi venner oss vel til det i år også! Som alle andre år. Men vi må vel sutre litt først og konstantere det åpenbare; joggu ble det vinter i år og.

 

dagensord071116

 

 

Dagens frokost

frokost071116

 

Kaffe, ost, mer ost, litt oliven og rista mandler. En helt grei start på uka 🙂 Brien er Økologisk Dovreost 😀 (Takk mor!)
Skulle gjerne hatt druer også, får prøve å huske på det til neste gang.

Det ser kanskje litt lite ut, men det er ikke alltid jeg er helt klar for full frokost på morran. Og da er det bedre med ost enn ingenting. Syns jeg da.

 

 

 
Dagens middag

God gammaldags kjøttsuppe! Passer fint på kalde dager 🙂

Kjøtt, 200 gr (jeg brukte mørbrad)
3 fedd hvitløk, hakka
5 dl grønnsaks- eller oksebuljong
Persillerot, kuttes i terninger/passe biter
1/2 løk, hakkes
1 gulrot, kuttes i terninger/passe biter
Kålrot, kuttes i terninger/passe biter
3 poteter, kuttes i terninger/passe biter
Salt og pepper

Jeg syns man skal bruke den mengden man vil sjøl, alt ettersom hva man syns er godt – så dette er overhode ingen fasit.

Del opp kjøttet i passende biter/terninger og stek i gryta sammen med hvitløken og løken.
Når kjøttet er bruna heller du buljongen over i gryta og lar det få koke på lav varme i ca 15 minutter.


Så har du grønnsakene oppi og lar det koke videre med lokk til grønnsakene er møre.
Smak til med salt og pepper 🙂

Og nei, jeg skreller aldri potetene uansett hva jeg lager. All goodstuff´en sitter jo i skallet!

middag071116

 

 

Dagens kveldsmat

Her er dine beste venner i vinter!
Chili, hvitløk og ingefær burde vi egentlig spise mye av hele året, men jeg er flinkest til å spise disse tre på vinteren.

kvelds071116

Why, you say?

Vel, de lærde strides. Næringsinnholdet til de forskjellige er jo fakta, men det sies at de er antibakterielle/antiseptiske/antiflammatoriske, øker forbrenning, varmende, hjelper mot forkjølelse, krefthemmende osv. Man kan velge hva man vil tro på, men jeg tenker at så lenge det smaker godt, det finnes et visst gunstig næringsinnhold så får de andre eventuelle bonusene være rett og slett det. Bonuser. Av alt vi trøkker i oss gjennom ei hel uke, så tror jeg ikke hvitløk, chili og ingefær er det verste 🙂

Kveldsmaten idag blir en helt enkel suppe med nudler;

1 chili (fjern frøene hvis du vil ha en litt mildere suppe), hakkes
3 fedd hvitløk, hakkes
1 liten beta ingefær, hakkes eller rives
1 liter grønnsaksbuljong
Soyasaus, etter smak
Koriander, etter smak
Nudler (jeg brukte glassnudler idag)

Det over er en helt grei grunnoppskrift. Den er superenkel å øke, med f.eks sopp, løk,kjøtt, purre, paprika o.lign. Og grunnen til at det er så mye buljong i forhold til det andre er at da får du rester, for eksempel til frokost dagen etter. Det er ikke helt feil å starte en iskald morgen med en varmende suppe du lett kan varme opp igjen. Og det er ikke for heftige for mager som eventuelt ikke er helt klare for vanlig frokost 😉

Jeg steker chili og hvitløk veldig lett før jeg heller over buljongen sammen med ingefær og koriander, og lar det småkoke i 3-5 minutter. Tilsett soyasausen samtidig med buljongen, men pass på at det ikke blir for mye soyasaus. For mye soyasaus kan ta over smaken helt, pluss at det kan bli for salt.
Sleng oppi nudlene og la det koke den tiden de trenger på å bli ferdig. Easy-peasy!

Leave a Reply

