Onsdag 26. oktober 2016

Idag gikk jeg på en smell. En pølsesmell i kantina på jobb. Vanligvis har jeg med egen lunsj, men idag endte jeg opp i kantina allikevel. Og det var egentlig ikke lammepølsa som frista mest, men surkålen og sennep. Jeg er utrolig glad i all mulig slags sennep, og sammen med surkålen ble fristelsen rett og slett for stor.

 

ord261016

 

Dagens lunsj

lunsj261016

 

Blir jo rent nostalgisk bare jeg ser på bildet. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg er så glad i surkål, men jeg tipper det er litt affeksjonsverdi inne i bildet i tillegg til smaken. Surkål er kjøttkaker, julemiddag og alt som er godt og koselig. Sennep er jo like godt, og minner også om både kjøttkaker, julemiddag og alt det andre man kan spise det med/på.

Fy flate, jeg gleder meg til jul!

 

 

 

 
Dagens middag – seibiff med aspargesbønner og brokkoli

asparges261016

Stek seibiffen etter anvisning på pakka.
Sett på vann til forvelling av brokkoli (delt i passelige buketter), og forvell den kjapt.

Aspargesbønner stekt i hvitløk! Jeg brukte 2 fedd på 100 gram bønner, og jeg kunne helt sikkert ha brukt to fedd til.

Legg opp på en tallerken med en klatt rømme, og ferdig 🙂 Hvis du syns det blir for lite mat går det helt fint an å koke potet til, eller pasta. Men jeg har en god grunn til at denne porsjonen kan virke litt liten. Les videre under bildet!

 

 

middag261016

 

Hara hachi bun me er en slags læresetning innen konfutsianismen som grovt oversatt betyr “spis deg 80% mett”. Folket som bor i Okinawa i Japan sies å praktisere denne måten å spise på (samt at de spiser rundt 1800-1900 kalorier pr dag).  Fun fact: det finnes ikke et sted i verden som har så mange personer som lever til de er over 100 år, som Okinawa.
Selvfølgelig har det noe å si hva man spiser og levesett generelt, men det er jo et tankekors. Hvor ofte spiser du til tallerknen er tom, istedenfor når du er mett?

Vil du lese mer om hara hachi bu? Denne artikkelen fra Huffington Post forklarer nærmere; Hara Hachi Bu av Irene Rubaum-Keller.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

