Mandag 24. oktober 2016

Mandag! Jeg liker som regel mandager. Stå opp tidlig, starte uka med gode og sunne vaner og ikke måte på. Og som regel er det sånn det går. Men ikke alltid. Ikke idag. Jaja, årnær seg. Dagens ord har en direkte tilknytning til frokosten idag.

dagens241016

 

Og med det; Dagens frokost

frokost241061

 

 

 

Det er vel kanskje ikke så fryktelig mye å si om denne “frokosten”. Det er en cortado da, så i det minste fikk jeg i meg litt melk også.

Og så spiste jeg et eple.

Jeg skal gjøre det godt igjen i morra tidlig.

 

 

Dagens lunsj

lunsj241016

 

Det tilhørte egentlig brødskiver til alt dette pålegget, men jeg mistenker at brød ikke er helt greia for meg (blir så daff og rar når jeg har spist brød), så jeg kjører eliminasjonsmetode!

Så dagens snitter ble til en litt merkelig salat med egg, persille, avokado, spekeskinke, litt tomat, litt agurk, litt grøntfôr og litt pesto.

 

 

 

Dagens middag – Ovnsbakt søtpotet

Gubben er på forretningsreise, og da passer jeg på å spise ting han nødvendigvis ikke er veldig begeistret for. Dermed blir det bakt søtpotet på meg 🙂

0,5 søtpotet, stekt på 200 grader i ca 40 minutter
Krydder
Olje
2 ss Creme Fraiche
0,5 vårløk
Litt bladpersille
Salat

Før jeg slengte søtpoteten i ovnen smørte jeg et tynt lag med olje på kuttflata, og krydret littegrann (salt, rosmarin, pepper og oregano – ta det du har som du tror kan funke).
Søtpotet varierer veldig når det kommer til steketid, men pirk jevnlig i den mens den steker. Myk = ferdig.
Ta den ut av ovnen og bruk en spiseskje for å hule den litte grann. Det du tar ut hakker du opp og blander med Creme Fraichen før du stapper det oppi igjen. Du kan velge om du vil blande vårløken og persillen sammen med Creme Fraichen eller strør den oppå. Jeg valgte å ikke blande det denne gangen. Server sammen med salat, and enjoy 🙂
Jeg syns det ble veldig godt hvertfall.

 

Dette er en ekstremt “ta det du har”-rett. Det meste av grønnsaker vil funke sammen med Creme Fraiche. Og det er veldig enkelt å bruke kjøtt. Bacon for eksempel! Eller du kan bruke den fylte søtpoteten som tilbehør til grillmat eller kylling 🙂

 

Leave a Reply

