Onsdag 19. oktober 2016

Midtveis i arbeidsuka og vi kan såvidt skimte helga et sted der fremme. Det er alltid stas med helg (eventuelt fridager generelt, hvis du jobber turnus), men litt ekstra stas for meg og gubben denne helga fordi vi får besøk av søster´n 🙂 Jeg pleier ikke å lage innlegg i helga, men det spørs om det ikke kommer en liten oppdatering på søndag læll 🙂

 

Dagens ord

dagens191016

Og; Dagens frokost

frokost191016

Ei brødskrive delt i to. Kokt skinke og tomat på ene halvdelen, og kokt skinke med agurk på andre. Det er vel såvidt man kan skimte skinka under der.
Tomat var noe jeg måtte lære meg å like. Jeg syns det SÅ veldig godt ut, men takla ikke smaken. Jeg var vel rundt 16 år når jeg tok meg sjøl i nakken. Just do it! Eller la vær, men hvis du ikke prøver så finner du ikke ut heller 🙂

Mvh Klara Klok
… eller var det Ku?

 

 

Dagens LUNSJ!

lunsj191016

And to no big surprise; veggislasagnen fra igår 😀 Joggu var den god kald og! Jeg kunne ha varmet den opp i mikroen på jobb, men jeg droppa det til fordel for å jobbe mens jeg spiste, #notsosmart.

Tok med litt oliven også. Kanskje jeg skal prøve med oliven i lasagnen neste gang?

 

 

 

 

 

Dagens middag

Idag var den store planen å lage suppe. En suppe som skulle få stå og koke lenge. Ordentlig høstsuppe!

Men så ombestemte jeg meg.

Fort gjort!

Det ble en “skal vi se hva vi har i kjøleskapet”-middag, og jeg fant følgende;

1 ytrefilet av okse, skjært i tynne skiver
0,5 rødløk, tynne strimler/skiver
Hvitløk, 2 fedd knust og grovhakka
Ingefær, ca 3 cm grovhakka
Stangselleri, en sånn “stratt”
Sopp, diverse
Koriander, grovhakka
Sriracha, en dæsj
Soyasaus, to dæsjer
Sesamfrø (kan sløyfes)
Nudler (i skapet)

Wok on!
Forholdsvis stor klatt med smør i wokpanna satt til smelting mens jeg kuttet grønnsakene. Husk også å sette på vann på kok til nudlene, og kok de etter anvisningen på pakka. Ris er seff helt greit å bruke istedenfor nudler. Først oppi panna er rødløk og hvitløk som får lov til å steke litt sammen før jeg har oppi kjøttet. Håpet er at kjøttet tar til seg noe av den gode hvitløkssmaken. Etter 2-3 minutter går det samme vei for soppen. Rør soppen litt nedi væsken i bunnen av panna. Så går det slag i slag med ingefær, selleri, sriracha og koriander. Og til slutt til soyasaus. Hvis du ikke skal bruke soyasaus, så husk å salte littegrann istede.

Hell vannet av nudlene, oppå tallerken med både nudler og kjøtt + grønnsaker. Aaaaand eat.

middag191016

 

Jeg syns det er greit å alltid ha ingefær, hvitløk og chili. Den kombinasjonen er sjukt digg, og ikke minst stappa fulle av goodstuff som er bra for skrotten. Kanskje spesielt nå på høsten og vinteren, som forkjølelser og influensa svinger hyppig inn og ut av døra. Og det beste av alt er at man kan jo bruke omtrent hva som helst til det! Oksekjøtt, svinekjøtt, kylling, torsk, sei, laks, tunfisk – eller bare droppe kjøtt fullstendig og bare gønne på med masse grønnsaker. Tilsett 5 dl vann med buljong = dritdigg asiatisk-ish høstsuppe. Dropp nudler, bruk ris, bruk pasta, potet eller hva du vil. Sannsynligheten for at det kommer til å funke er veldig stor!

Men! Det er ofte sånn at hvis du bruker for mange ingredienser kan det bli litt smakløst, OG pass litt på at det ikke blir for sterkt 🙂

 

koriander

 

Hehehe… tenker alltid på hu her når jeg kjøper koriander fra de der xD

 

 

 

 

Leave a Reply

