Salt kveldsmat

image.jpg

Enkel kveldsmat med fenalår, taleggio, calabrese og oliven på tilsammen 126 kalorier 🙂

Samlet kaloriinntak ble 496 og litt i overkant av 2 liter vann. Føler egentlig at det har gått ganske greit, men det er veldig fiffig å kjenne forskjell på hva som er faktisk sult og “fysenhet”. Men, blir digg med vanlig spisedag i morra læll 😉

 

 

Vi tester – 5:2

For noen år siden prøvde jeg 5:2-dietten, og syns egentlig det var helt greit. Noe av det jeg syns er morsomt med mat er variasjon og prøve nye ting, så nå kjører jeg på med en ny liten runde med denne fastedietten i juni.

Fastedagene mine blir mandag og torsdag, og jeg kommer til å spise tilnærma “normalt sunt” på dagene jeg ikke faster. Litt av trikset er jo å ikke plante trynet i en kebab eller potetgull-pose de dagene man ikke faster :p

5:2 i et nøtteskall – man faster 2 av ukens 7 dager, der menn skal spise max 600 kalorier og kvinner 500. Og vann er veldig viktig. Grunnen til at man gjør dette er enten for å gå ned i vekt eller fordi man mener at kroppen og stoffskiftet har godt av faste. For mer info; sjekk linkene under 🙂

Alt om 5:2 dietten en fin liten sak fra Tara

Fasting facts: is the 5:2 diet too good to be true  en artikkel fra The Guardian som går mer i dybden og med et kritisk blikk

 

Diverse tomatsuppe!

Jeg hadde diverse tomat liggende; en bifftomat,fire vanlige tomater, to plommetomater og en liten håndfull cherrytomater. Og vi kan vel si det sånn at det var idag eller aldri :p
Derfor ble det en enkel, men herregud så god, tomatsuppe lagd på tomater og buljong til frokost. Continue reading “Diverse tomatsuppe!”

Mandagsfrokost; gulrot- og ingefærsuppe

Det er mandag, det er tidlig på morran og en enkel måte å komme godt i gang med dagens frukt- og grøntkvote er å starte med en suppe stappa full av grønnsaker. Sånne supper er veldig enkle å lage, og hvis du kutter grønnsakene kvelden før er jo jobben nesten halvveis gjort allerede. Continue reading “Mandagsfrokost; gulrot- og ingefærsuppe”

Før vi setter igang

Som en liten fortsettelse av gårsdagens blogginnlegg (som du kan lese her), tenkte jeg at jeg skulle skrive litt generelt rundt hva jeg tenker og gjør.

Man kan fylle opp alle kjøkkenskap med duppeditter og kjøkkenutstyr, men jeg mener det ikke skal være nødvendig for å få igang et kosthold der man lager mye fra bunnen av. Ikke for det; jeg digger duppedittene og kjøkkentingene jeg har kjøpt opp igjennom, men gud bedre det har vært endel bomkjøp også, Du vet, de tingene du kjøper som bare blir stående innerst i skapet og bare tar opp plass. Continue reading “Før vi setter igang”

5 om dagen? Altfor lite!

Forskere ved Imperial College i London gikk ut i februar og sa at 5 porsjoner frukt og grønnsaker pr dag er bra, men 10 om dagen er brutalt mye bedre.

Ved å øke inntaket av frukt og grønt fra 5 til 10 så man en drastisk økning i forebygging av hjerteinfarkt, slag, for tidlig død, diabetes, noen typer kreft osv. Hele saken, med link til studien finner du her, men dette er saken i et nøtteskall;

Det er kjempefint hvis vi spiser 5 porsjoner frukt og grønt hver dag, men dævven steike så mye bedre det blir hvis vi spiser 10.

Continue reading “5 om dagen? Altfor lite!”